Tuesday 27 November 2012

ade aku kesah?!!

assalamualaikum,

ramai yang ingat keje aku duk goyang kaki kt rumah, dan kalu rase boring p perabiskan duit cikgu kt jualan gudang atau sale mane2 kan..wei...aku ni insan biase jgk, ade keje yang membolehkan aku menabung duit berdikit2, biar le keje jd makcik gomen ni gaji xbesar mne pun,  tapi boleh la utk aku sekluarga.. kekadang tu aku pun ade turun naiknye jgk, kekdg hot, xde mood, berdukacita..semua tu standard la doo, mne ade happy je memanjang..

ni aku nak citer skit, mungkin korang kalu dgr aku dlm keadaan best je, boring jgk kan..meh dgr citer aku yg sdg hot nih... kejadian berlaku pagi td, kebetulan minggu ni keje cam hampeh je sebab geng aku ramai yg bercuti pjg..terpakse la aku menjadi seorang pendiam bt sementara waktu ni.. geng ade blk kg tgk mak ayah blk haji, ade yg g melancong n ade jgk tetiba EL..cisss..biasela hujung tahun..so, dlm keadaan ofis yg serba serbi suram tu, d tambah plk dgn kejatuhan mood yg semakin menjunam dr hari ke hari..tiba2 telefon berbunyi.......bukan wonderpet yg telefon ye...mak aku d kg yg telefon...mak bagitau yg ade hamba allah ni xpuashati dgn layanan aku semasa beliau anak branak dtg ke rumah aku jalan2 minggu lepas...cissss.........

minggu lepas, beliau anak beranak dtg dr kg nak bercuti d kl..maklumle cuti sekolah begini elok benar bwk anak2 melancong kan..dgr je kabar org kg nak dtg rumah, aku ape lagi, berdesup bak kilat la mengemas ape yg patut, salin semua cadar2, kemas katil, buang segala sarang2 yg bersarang kt rumah aku, basuh toilet..mesti korang ingt umah aku ni bertahun dh xmengemas kan? xdela gitu sekali...rumah aku cikgu sapu hari2 tau, kebtulan cikgu memang xleh tgk debu2 nih.tapi d sebabkan keterujaan utk menyambut tetamu dtg dr jauh, menyapu beribu kali pun kami sanggup.

back to our story, lepas kemas2 rumah, bersiap plk ke supermarket, cari lauk pauk bt stok. pendek kata, nak tetamu rase selesa punye pasal.letih tahap cipan pun dh tolak tepi dh time tuh..tiba hari yg d tunggu, tetamu dtg ler ke rumah kami..malam tu memang aku n cikgu bwk g jejalan kt icity. happy bebenor mereka sampai sedar2 jam dh kul 3 pg mase sampai rumah..alamak! aku dh risau takut esok lmbt bgn buat breakfast..macam magic ke ape, segalanya berlaku cam ape yg aku jangkakan, sedar2 dh dkt pkul7, aku xrisau psl terlepas solat subuh ke ape, sbb memang time tu aku uzur tapi yg membuatkan aku risau sebab acara breakfast xbermula pun lagi, segala ikan ke ape aku blum nyahbekukan lg. bt pengetahuan semua, org kg  memang makan nasi utk breakfast, dan yg d namakan  breakfast adalah sebelum pkul 8 pg. tau2 je la, acara bermenukan nasi ni, mne boleh setakat lauk seketul je. Harus ade 2 3 lauk d situ kan..nasib baik la tengah kepanikan berlaku, otak aku masih berfungsi dgn baik. aku mtk cikgu p beli breakfast kt kedai, tapi tau2 jela cikgu..byk benda nak setel dulu sebelum g beli breakfast. last2 tetamu kata nak keluar, beli nasi lemak...opssss......tapi pikir2 xpela, kaum kerabat jgk bukan org lain pun tetamu tu..jadinya, pg tu kami makan nasi lemak bungkus..

day 2, sebab byk tempat bwk tetamu g jejalan, sampai2 rumah mmg penat gile..sekali lagi keesokan pagi aku malas nak masak (campo penat g jejalan semalam pun xpulih lg). aku mtk pagi2 lagi cikgu g beli nasi lemak n kueh2 yg patut ..nasib baik cikgu sempat g, n sekali lagi kami makan nasi lemak. Ok what? Beli ke buat, atleast, breakfast start sebelum pkul 8 k.. breakfast yg aku beli pn, siap berlebih sampai ade yg masuk tong sampah..menjelang malam, tetamu mtk nak chow sbb nak bermalam kt rumah sedara yg lain plk..kire aku ok je, standard la kan kalu dh ramai sedara kt kl, gilir2 rumah..lagipun mase tu antara kami xde ape2, no masam muka, no muka sedis2 ke ape, semua nampak ok..

tapi..sekarang x ok, aku geram sebabnya si penyampai berita itu aka tetamu itu telah menyampaikan berita sampah! Mengadu domba kt mak aku kate macam2..fitnah semata2 pasal layanan aku yg macam tah ape2..aku geram tol dgn org camni...dia xtau ke semasa dia dtg, aku kemain susah lagi tau nk dapatkan half day dr bos..siap terketar2 sampai keluar peluh d dahiku ini dpn bos semata2 nk mtk half day..untuk sape half day itu? Utk kau! tau x?!!...

tapi, itu kes pg tadi, elok jgk kasi aku hot pg2, xde la aku lesu dan imun nak keje sampai ke ptg ni. Ni pun hot aku dh kurang dh sbb td terbaca dlm majalah qaseh edisi terbaru bagitau tips,  iaitu ‘buat xkesah jadikan kte xstress’..so sekarang lantaklah ko nak cakap apepun ttg aku ke, cikgu ke, kami ke, ade aku kesah?!!!

bagi yg baru kawin, korang pun tunggu n bersiap siaga je la sbb akan tiba masenye rumah korang akan d kunjungi oleh tetamu. korang suka ke x, benda2 camgini terpakse jgk korang lalui n nasihat aku, sabo je la kalu ade mahkluk2 begini d muka bumi ni..  


ok, daaa...............         

No comments:

Post a Comment