Thursday 20 September 2012

OMG!!! mak mertua nak datang rumah! nak masak ape ni?

Assalamualaikum,

kelakor kan tajuk. baiklah! straight to the point, mak mertua korang nak datang rumah?!!!what!!! xkan nak beli kan...2nd time datang rumah haruslah masak bebbb...masa datang 1st time aritu, korang dah beli nasi arab bagai tapi kali ni korang haruslah masak. sebabnyeee......

xlain xbukan, untuk membuktikan yang korang ni memang boleh memasak...mak mertua korang pun nak tengok jgk korang ni msk ke tak utk anak dia...ke slalu makan kedai je..heee

tapi...dun wori...aku pun penah hadapi saat2 ni...3 hari 3 malam aku xtido lena..itu baru pikir pasal resepi..belum cara buatnye lagi...maklumla mak mertua datang dari jauh....8jam perjalanan dari kg, baru boleh sampai rumahku ini...pastu bukan selalu, tahun ni baru ni la dia nak datang...tapi...banyak btul tapi aku kan ...heee..datang pulak secara berjemaah..yela, mak2  sedara, sepupu sepapat pun nak datang jalan rumah gak, almaklumla pengantin baru (baru la sgt..)..rumah pun baru... 

ok! kalau inilah masalahnye, satu je aku nak pesan...korang kene la pikirkan satu resepi yang korang rase senang dan MAMPOoo nak bt...masalah untuk org yang xtau memasak ini kadang2, diorg ingat bt pavlova senang, bt nasi tomato senang, bt bla bla bla senang sebab tgk org lain senang je jadi...jadi terus membuat motto, 'org lain boleh, aku pun boleh!' tapi...

plse la korang, aku nasihatkan kekadang korang kena la letakkan motto 'ukur baju di badan sendri'...biarla ikut kemampuan korang..ingat kalu korang masak ayam masak kicap, mak mertua xsuke ke..ok what..daripada korang masak ayam masak superfusion bersama sos ketam bla bla bla bala....last-last, semua masuk tong sampah..tak guna kan...

mesti dlm benak pikiran korang cakap, 'yeke isteri cikgu ni?', 'sure ke kalau masak ayam kicap mak mertua xgelak?'....

'ye...ye...ye...sure xgelak punye....'. sila percaya kat isteri cikgu yee kali ni... 

3x aku cakap ye sebab korang kan budak baru bljr..standard le masak simple2...lain la korang ni chef wan ke, chef 2 ke, chef joe ke? Eh, korang kenal chef joe?..sape tgk masterchef mst kenal...aku sukerrr chef joe ni especially bile dia try makanan...ya ampun, skit giler dia try, tapi bleh plk dia tau sedap ke x masakan tu kan?... xtau nak cakap pe, hebak btul deria rasa dia...ibu jari naik untuk dia...

citer pasal masterchef s2 jap ye...aku baru je tgk smlm, kire semalam masih dengan penyingkiran demi penyingkiran utk ke dapur masterchef...kat sni mmg semua nak buat terbaik utk dapat apron masterchef, pastu baru la diorg bleh jd peserta masterchef s2. last2 dari 10org yang xterpilih utk dpt apron masterchef, dia bg peluang sekali lg utk masak. tp nak pilih 2 org je lg...mase tu nak kena masak ketam..buat la pe2 pun...asal ade ketam...korang tahu 2 org yang dpt apron masterchef tu masak ape?....haaa....mee goreng letak ketam n sorang lagi masak popia goreng, antara resepi yang senang la dalam banyak2 tu sebabnye orang lain masak kemain susah lagi siap berfusion lagi..last2 fail jgk...tapi aku xberniat nak condem ke ape, tau diri ni camne. jadi, moral of the story, yang penting sekarang ni korang kene la masak ape2 pun asalkan sedap nooo....

jadi ginilah, sebagai isteri cikgu, aku cadangkan dalam tempoh setahun berkahwin ni, korang sasarkan matlamat + visi + misi..cewah...at least, korang boleh masak satu lauk berkuah yang hebat. lauknyee aku xleh la bagitau sebabnyee kalu korang org utara maybe lain kesukaan korang kan..untuk aku insan dr kelantan ni, suami pun orang kelantan, aku try bt tomyam thai sampai pandai, sedap dan erti kata lain, org ingat org thai yg masak ..heee...kan dh dapat 1 menu. dessert aku cadangkan korang belajar bt puding karamel. paling senang..serius... mst dlm pencarian korang kepada resepi2 yang aku bagitau ni, berlakunyee kekeliruan maklumat yang amat dahsyat kan..hehe...

baiklah, untuk resepi puding karamel aku amik resipi drpd:


senang doo...

untuk resepi tomyam, aku pakai ni dia (tin putih + gmbr pasport pompuan bersanggul):
ehsan cikgu google
   
bahan2 lain, korang humban je la...tapi harus diingat, tomyam paste ni hanya memberikan warna...merah oren cam tomyam thai yang korang beli kt kedai tu...serai, lengkuas, halia korang humban je ikut suka (tgk myresepi le..heee...takdela, bile ade bende sebenarnye korang xyah kerje kuat, sebabnye...automatiknyee tomyam korang nampak sedap=).....bile tomyam korang dah siap, dah ade 2 menu kan.....so, add on la telur dadar campo mayonis 1....telur dadar best nanti resepi  next time k...last, try korang google kailan ikan masin...tapi xde pun kire ok sesgt dah tu...so, mission tercapai!

menu istimewa;
  • nasi putih
  • tomyam thai
  • telur dadar
  • puding karamel
ok, daaaaa.................................

 

4 comments:

  1. hi..blogg walking hee..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda...

    ReplyDelete
  2. Lawak tajuk entri..tapi itulah hakikatnya..sebab tu lawak...

    Ni mertua nk dtg sabtu ni pun xtau lg nak masak apa... cik asben sonang je.. tlg jemput...muejehehehe

    ReplyDelete
  3. Lawak tajuk entri..tapi itulah hakikatnya..sebab tu lawak...

    Ni mertua nk dtg sabtu ni pun xtau lg nak masak apa... cik asben sonang je.. tlg jemput...muejehehehe

    ReplyDelete
  4. Lawak tajuk entri..tapi itulah hakikatnya..sebab tu lawak...

    Ni mertua nk dtg sabtu ni pun xtau lg nak masak apa... cik asben sonang je.. tlg jemput...muejehehehe

    ReplyDelete